Gönderen Konu: KOL BASTI ARAŞTIRMASI  (Okunma sayısı 16160 defa)

Çevrimdışı aresss

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
    • Profili Görüntüle
                                                                     KOL BASTI ARAŞTIRMASI
            İlimiz Giresun ile Trabzon arasında uzun zamandır tartışılan “Kolbastı” müziği üzerinde araştırma yapan Araştırmacı Hayrettin Günay, kolbastı müziğinin Giresun’un Dereboyu Kavaklar ve Sokakbaşı Meyhane türküleri ile oluştuğunu söyledi.
 
            Bilimsel çalışmalarda ve güvenilir kaynaklarda “Trabzon Kolbastısı” geçmediğini belirten Araştırmacı Hayrettin Günay, kolbastının Erkan Ocaklı’nın başlattığı ve yaygınlaştırdığı bir müzik türü olmadığını vurguladı.
 
            Araştırmacı Hayrettin Günay, “Sizin mi, bizim mi?” tartışmalarına neden olan kolbastı müziği ile ilgili yaptığı araştırmanın sonucunda, şu görüşlerini ortaya koydu:
 
            “Giresun’un Dereboyu Kavaklar, Sokakbaşı Meyhane türkülerinin müziğiyle son yıllarda Trabzon’da oluşturulan, Trabzon Kolbastısı adıyla yaygınlaştırılan oyunun müziği Giresun’un; Trabzon’da söylenen, çalınan, oynanan biçimiyle de Erkan Ocaklı’nın başlattığı, yaygınlaştırdığı özgün beste değil Giresun Müziğinin söz değişikliğiyle yazıldığı biçimidir.
 
            Bilimsel çalışmalarda ve güvenilir kaynaklarda “Trabzon Kolbastısı” terimleri geçmemektedir. Müzik, Halkbilim konusunda ülkemizin önde gelen araştırmacılarından Mahmut Ragıp Gazimihal’in “Türk Halk Oyunları Kataloğu’nda Kolbastı Havalarına yer verilir. Karşılamaları da açıklar ve örnekler verirken Giresun, Bulancak, Görele anılır.
 
            Tiyatro tarihçisi, bilim adamı Metin And’ın Türklerde oyun kavramının tarihsel, toplumsal, psikolojik, yerel etkinliklerle anlatıldığı anıt yapıtında bölgelerin tüm oyunları sıralanırken Giresun için “Kol Oyunu” örneği verilir başka örneklerin yanında. Trabzon için verilenlerse horon çeşitleridir. Aynı zamanda TRT Yayını Türk Halk Müziği Repertuarında da Trabzon Kolbastısı bulunmamakta, ama müziği “Sokakbaşı Meyhane “ kaynak kişisi Giresun Yöresinden Cemil Uzel, derleyen Ümit Tokcan ve noktalayan Yücel Yaşmakçı olarak yer almaktadır.
 
            Türkiye’de bilimsel çalışmaların çoğu Cumhuriyet döneminde başlamıştır. İlk derleme çalışmasının 1926 da yapıldığı derlemelerde bulunmayan Kolbastı Havaları 1929, 1937, 1943 yıllarındaki derleme çalışmalarında saptanmıştır. Halkbilimci, yayıncı İ. Günday Kahyaoğlu’nun yönlendirmesiyle ve desteğiyle Süleyman ŞenelL’in Trabzon Bölgesi Halk Musikisine Giriş adıyla yayınladığı önemli yapıtta, Trabzon’un olmayan ama Trabzon’a ulaşan türkülerin, ezgilerin tümünün Trabzon’da yazıldığı belirtilmektedir. Örneğin; Terme Horon Havası, Tamzaranın Üzümü de alındığı gibi Trabzon’daki kaynak kişilerden kolbastı da alınmış. Süleyman Şenel’de bu türkülerin tamamının Trabzon Türküleri ezgisi olamayacağını vurgulamış. Bunların çoğu sonradan yapılan derleme çalışmalarında düzeltilmiştir.
 
            “Kolbastı” adıyla ilgili açıklamalar Halkbilimci Mahmut Ragıp Gazimihal’in Makalesinde de yer almaktadır. “1900 lü yıllarda yöremizde çapkınlar, bıçkınlar kimi delikanlılar uygun barınaklarda, evlerde, dere kıyılarında çalgılı eğlenceli oyunlar tertip ederlermiş. Eğlence yerleşim birimleri yakınındaysa kolluk güçlerinin baskınına karşı gözcü dikerlermiş. Gözcü baskını “kol geliyor” tümcesiyle bildirirmiş, yeme içme, çalgı, oynama, oynatma tümden durmaz, önlem olarak ses azaltılır devinimler yavaşlarmış…” Kolbastı’nın adı da bu eğlence biçiminden gelmektedir.
 
           
 Sonuç olarak Kolbastı’nın Giresun’un ezgisi, türküsü olduğu ve kültür etkileşimi neticesinde de İlimiz dışına gittiği ve oralarda benimsendiği de çok açık şekilde görülmektedir.”
 
            Öte yandan, Valiliğimizin girişimleri ile İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü de, İlimize ait türküleri, ezgileri ve oyun havalarını saptayarak kitaplaştırma yolundaki çalışmalarını sürdürüyor.
 
            İhtiyaçtan doğan çalışmanın Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Türk Halk Müziği Korosu Sanatçısı Salih Turhan ile Giresun Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğretim Görevlisi Yardımcı Doç. Dr. Erdoğan Altınkaynak tarafından hazırlandığını belirten yetkililer, kitabın İl Özel İdaresince bastırılarak Giresun Valiliğinin Kültür Yayınları arasındaki yerini alacağını açıkladılar.
 
            Yetkililer, “Giresun Türküleri ve Oyun Havaları” adlı kitapta söz konusu eserin “Dere Boyu Kavaklar” ‘Giresun Kolbastısı’ adıyla ve notaları ile birlikte yer alacağını da sözlerine eklediler.


Çevrimdışı Hamdi Alev

  • Yönetici
  • Kıdemli Üye
  • *******
  • İleti: 330
    • Profili Görüntüle
    • Folklor.Gen.Tr
Bilgilendirme için teşekkürler..
Evet kolbastı giresunden çıkmadır. Ancak günümüzde oynanan kolbastı ( benim de oynadığım ) orjinali ile alakalı değil zaten.. Bir de şu var, kesinlikle yöresel etkilenmeden dolayı trabzona geçen bu müzik türü, oranın gençlerince farklı tavırlarda farklı figürlerde oynanıyor(du). Yani bi faroz civarında oynanan oyunlarla giresun, görele de oynanan oyun figürleri bir değildir.. Benzerler tabii ki vardır.

Kültür hepimizin kültürü, hepimiz onu korumalı, onu yaşatmalıyız..
Linkleri Görmeye İzinli Değilsiniz. Lütfen Üye Olun veya Giriş Yapın - Folklor ve Halk Oyunlarının Gerçek Adresi..

Çevrimdışı aresss

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
    • Profili Görüntüle
tabiki kültür hepimizin buna katılıyorum hocam sadece gereksiz tartışmalara son vermek dileğindeyim yöreler zaten birbirine yakın ordu ile giresun bazı oyunları aynı oynuyor bizim aramzıda sen ben tartışaması yokken trabzonla da olmasını sitemiyoruz herseyin bilimsel derlemelerle konuşulduğu popilist bir takım programlarda bilgisiz gençlerin aktarımlarıyla oluşmasını istemiyoruz

Çevrimdışı tenekecezve

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
    • Profili Görüntüle
Siz öyle biliyorsunuz benim okuduğum bir yazıyı da aynen aktarayım;

Kolbastı Hoptek Faroz Oyunu

Otantik adı “Trabzon Kolbastısı” olan ve günümüzde “hoptek” ya da “faroz oyunu” olarak bilinen, kimilerine göre de “Serseri oyunu” iddiası ile yakıştırma yapılan bu oyun geleneğimiz nereden gelmektedir?

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Beden eğitimi ve Spor Bölümü Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ergin Ersen, 1.Karadeniz Oyunlarının bu oyunla açılışını yapmak üzere görev alıp yoğun bir çalışma temposunda bulundular ve akabinde, Trabzon’un kendine özgü bu oyununu bir koreografi ile kız ve erkek öğrencilerden oluşan 200 kişilik bir genç gurupla modernize edilmiş bir tarzda oyunu sergilediler.

Tarihçesi:

Başkan Ersen, konu ile ilgili çeşitli basın bültenlerine de "Trabzon Kolbastısı oyun tarihi 68 yıl önceye dayanır. Trabzon'da 68 yıl önce kaçak sigara, içki içilen ve satılan yerlere kolluk kuvvetleri tarafından baskınlar düzenlenirdi. Kaçak sigara, alkol içenlere ceza verilir ve böylesi durumlarda da kolcular bazı baskınlar yapardı. Özellikle Faroz Mahallesi'nde bir araya gelen insanlar, kolcular geldikleri zaman ayağa kalkar ve bir oyun oynamaya başlarlardı. Bu oyun o dönemlerden kaldı. Kolbastı Trabzon'un Faroz sahillerinde başladı, mahalle düğünlerinde yeşerdi. 1980'lerden sonra Trabzon geneline yayılmıştır. Trabzonspor'un oynadığı maçların devre aralarında ve devrenin başlangıcında marka haline geldi. Ondan sonrada hızla yayılmaya başladı." Diyerek oyunun tarihsel sürecini kendilerince dile getirdiler.

2/4 ritminde oynanılan oyun kimilerine göre bir Ukrayna Halk Oyunu olan Hopak ile ilişkilidir.